Czym jest pozycjonowanie w Google? Dlaczego pozycjonuje się strony internetowe i jak się to robi? Poniżej pigułka podstawowych informacji o SEO.
Jednym z najpopularniejszych sposobów promocji marki poprzez marketing internetowy jest pozycjonowanie strony internetowej. Bardzo często mając do wyboru różne typy promocji, możemy zastanawiać się czym jest pozycjonowanie stron internetowych, czy jest skuteczne i czy warto na nie postawić. W rzeczywistości rozważania takie mogą powodować wiele pytań gdyż pozycjonowanie jest dość złożonym zagadnieniem. Poniżej przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o pozycjonowaniu dla osób, które nigdy nie miały z nim styczności.
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych w Google?
Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem dostosowania witryny internetowej do wyszukiwarki Google tak, aby pojawiała się ona na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania w danej kategorii. Stronę internetową pozycjonuje się pod konkretne słowa kluczowe spod których chcemy pozyskiwać ruch organiczny, czyli osoby wyszukujące informacji w sieci. Pozycjonowanie strony internetowej polega na dostosowaniu wielu elementów strony pod wyszukiwarkę Google zgodnie z zaleceniami i dobrymi praktykami, a także na działaniach poza stroną internetową w sieci, które również mają za zadanie podnieść pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania Google.
Celem pozycjonowania strony internetowej jest sprawienie, aby znajdowała się ona na jak najwyższych pozycjach w rankingu wyników wyszukiwania pod konkretnymi hasłami. Jest to proces długotrwały oraz nieprzewidywalny. Możemy przeprowadzać go w odniesieniu do każdego typu witryny, niezależnie w jakiej technologii jest wykonany oraz czy znamy się osobiście jako właściciel na SEO czy też nie. Możemy wdrażać go samodzielnie lub zlecać prace tego typu agencji interaktywnej czy agencji SEO.
Dlaczego pozycjonuje się strony internetowe?
Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo skomplikowanym procesem. Składa się on z dostosowania nawet kilkuset elementów strony internetowej i różnych działań, które mają na celu zwiększyć popularność oraz wiarygodność naszej witryny w internecie. Pozycjonowanie wykonuje się, dlatego iż stworzona strona internetowa samodzielnie nie pojawi się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Google posiada wiele czynników rankingowych, po których ocenia strony internetowe, a na podstawie ogólnego wyniku w uproszczeniu wyświetlane najlepsze strony na pierwszych pozycjach, aby oferować użytkownikom najciekawsze witryny zawierające najwięcej treści czy działające w sposób szybki i przejrzysty. W procesie pozycjonowania dostosowujemy wszystkie te elementy pod kątem wyszukiwarki, aby strona była oceniona pozytywnie i promowana przez Google.
Jak pozycjonowanie witryn wykorzystuje się w marketingu?
Pozycjonowanie w googlach wykorzystuje się w marketingu internetowym jako jeden z najpopularniejszych sposobów reklamy. Opiera się on o ranking wyników wyszukiwania. Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszym źródłem informacji, gdzie wiele milionów osób na całym świecie poszukuje różnorodnych danych, firm czy usług i produktów. Jeśli w danej kategorii tematycznej lub pod konkretnymi hasłami będziemy znajdowali się na wysokich pozycjach, a nasza witryna będzie jednym z pierwszych wyników wyszukiwania, będziemy mogli liczyć na duży ruch organiczny, czyli ruch osób szukających informacji w wyszukiwarce. Jest ona skonstruowana w ten sposób, iż pierwszych kilka wyników jest najpopularniejszych i najczęściej odwiedzanych przez użytkowników wyszukiwarki, a pierwsza strona z dziesięcioma wynikami wyszukiwania zapewnia największy ruch organiczny w porównaniu z dalszymi stronami. Użytkownicy przechodzą zatem najczęściej na pierwsze wyniki wyszukiwania i nie przeglądają już witryn na dalszych pozycjach czy stronach. Marketing związany z pozycjonowaniem strony internetowej będzie zakładał zatem wypromowanie strony internetowej na jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google, aby pozyskiwać jak największą ilość klientów.
Korzyści płynące z pozycjonowania w googlach.
Stronę internetową pozycjonuje się przede wszystkim poprzez optymalizację samego serwisu internetowego. Dostosowuje się go do wyszukiwarki internetowej ustawiając tytuł i opisy podstron, tworząc odpowiednie katalogi plików, tworząc odpowiednią strukturę adresów URL, upraszczając kod HTML czy konfigurując odpowiednio hosting. Podczas optymalizacji strony dba się również o przyspieszenie jej działania, a także stworzenie wersji mobilnej witryny. Na stronie dodawany jest również content, a także linkowanie wewnętrzne i wychodzące. Są to jedynie niektóre z wielu czynności optymalizacyjnych, których tak naprawdę jest nawet kilkadziesiąt – kilkaset. Pozycjonowanie strony internetowej to też działania poza witryną takie jak linkowanie zewnętrzne. Polega ono na zamieszczaniu w internecie odnośników do naszej strony, które mają stanowić o jej popularności i pomagać robotom indeksującym łatwiej ją odnajdywać.
Jak pozycjonuje się witryny internetowe?
Pozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim pomaga pozyskiwać dużą liczbę użytkowników z internetu. Będąc na wysokich pozycjach w rankingu, możemy zatem liczyć na napływ wielu nowych klientów i konkretne zyski. Wysoka obecność naszej witryny w rankingu wyników wyszukiwania to również prestiż oraz kwestie wizerunkowe. W ten sposób możemy budować wizerunek profesjonalnej oraz godnej zaufania marki, którą poleca sama wyszukiwarka. Pozycjonowanie stron internetowych możemy zamówić w agencjach SEO jeśli samodzielnie nie znamy się na tym procesie i skupić się jedynie na napływie nowych klientów oraz ich obsłudze. Promocję tego typu możemy dostosować też do naszych możliwości finansowych czy spełniać różne cele poprzez obecność naszej witryny na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google.
Ile trwa, ile kosztuje i gdzie zlecić pozycjonowanie?
Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem nieprzewidywalnym i dość trudno określić jego długość. Będzie ona zależała od kategorii, w jakiej promujemy naszą witrynę, stanu witryny, celu jaki chcemy osiągnąć czy intensywności działań i budżetu, jaki przeznaczamy na pozycjonowanie. Przeważnie wypozycjonowanie strony internetowej pod średnio popularnymi hasłami w średnio popularnej kategorii zajmuje ok. kilku miesięcy. Czas ten może wynieść nawet rok przy najpopularniejszych kategoriach tematycznych i hasłach lub nieco mniej niż kilka miesięcy w kategoriach mało popularnych czy przy pozycjonowaniu lokalnym, gdzie nie natrafimy na sporą konkurencję.
Koszty pozycjonowania strony internetowej z agencją SEO rozpoczynają się od ok. kilkuset złotych miesięcznie. Przeważnie, aby skutecznie promować witrynę w internecie, musimy poświęcić przynajmniej ok. 1000 zł miesięcznie choć są to wszystko stawki orientacyjne. Przeważnie według wielu badań statystycznych właściciele witryn nie poświęcają jednak na pozycjonowanie strony internetowej więcej niż ok. 5000 zł miesięcznie.
Pozycjonowanie strony internetowej możemy zlecić przede wszystkim agencjom SEO, które specjalizują się w tym procesie. Możemy również skorzystać z oferty agencji interaktywnych i marketingowych, które zajmują się również marketingiem internetowym i oferują pozycjonowanie jako jedną z wielu strategii marketingowych. Działając na mniejszą skalę, możemy zatrudnić prywatnie specjalistę np. freelancera, który będzie zajmował się promowaniem witryn w internecie samodzielnie.